Majlis Bersama Jabatan (MBJ)
- Details
- Hits: 2299
INFO MBJ
LATAR BELAKANG | ||||||||||||
|
||||||||||||
PENUBUHAN MBJ | ||||||||||||
|
||||||||||||
BIDANG KUASA DAN FUNGSI MBJ | ||||||||||||
|
||||||||||||
PERATURAN MESYUARAT | ||||||||||||
|
||||||||||||
CONTOH PERKARA YANG BOLEH DIBINCANGKAN | ||||||||||||
(a) kelewatan bayaran balik tuntutan perjalanan; (b) peruntukan latihan yang tidak mencukupi; (c) kelewatan pembekalan pakaian seragam; dan (d) urusan kelewatan meluluskan cuti.
(a) kemudahan/keselesaan ruang pejabat; (b) isu penggiliran waktu bekerja syif; (c) isu parkir kenderaan; (d) isu penyelenggaraan bangunan dan peralatan pejabat; dan (e) kerosakan mesin/sistem perakam waktu.
(a) penyusunan semula organisasi; (b) kekosongan jawatan; (c) isu penyediaan latihan kepada warga baharu; (d) pusingan kerja dalaman di kalangan warga jabatan; (e) kursus dan latihan dalam perkhidmatan; dan (f) disiplin dan tindakan tatatertib.
(a) aktiviti sosial; (b) program sukan; (c) pewujudan tabung kebajikan di peringkat jabatan; dan (d) lantikan penyedia perkhidmatan taska di jabatan.
(a) penambahbaikan proses kerja; (b) pengurangan pembaziran dalam pengurusan pejabat; dan (c) pembudayaan teknologi digital dalam urusan kerja.
(a) cadangan pelaksanaan mesyuarat MBJ di luar kawasan pejabat; (b) pelancaran kempen peringkat jabatan seperti KempenGaya Hidup Sihat; dan (c) masalah lalu lintas. |
||||||||||||
PERKARA DASAR DAN HAL PERSEORANGAN | ||||||||||||
|
||||||||||||
CONTOH PERKARA YANG TIDAK BOLEH DIBINCANGKAN | ||||||||||||
(a) cadangan penambahan jenis penyakit berjangkit dalam kemudahan Cuti Kuarantin; (b) cadangan penambahbaikan skim perkhidmatan; (c) cadangan pewujudan elaun atau kemudahan baharudalam Perkhidmatan Awam; (d) cadangan meningkatkan bilangan jumlah pakaian seragam yang dibekalkan kepada pegawai yang layak; dan (e) cadangan memendekkan tempoh berada di gred lantikan bagi urusan kenaikan pangkat secara time-based berasaskan kecemerlangan.
(a) isu kelewatan bayaran lebih masa kepada seseorang; (b) kerosakan komputer pejabat yang dihadapi oleh seseorang; dan (c) isu kekurangan alat tulis pejabat yang dibekalkan kepada seseorang. |
||||||||||||
KESAN PELAKSANAAN MBJ YANG TERATUR | ||||||||||||
Pelaksanaan MBJ yang teratur boleh memberi kesan positif kepada jabatan dari segi kelancaran proses kerja serta meningkatkan tahap kerjasama di antara warga jabatan. Pada masa yang sama, MBJ yang berkesan juga dapat menyumbang kepada peningkatan produktiviti jabatan. Contoh lain kesan positif hasil pelaksanaan MBJ secara teratur adalah seperti berikut:
|